Begrebet SEO er en forkortelse for det engelsk Search Engine Optimization, som direkte oversæt til dansk hedder søgemaskineoptimering.
Vi laver alle sammen søgninger på internettet, det kan være på søgemaskiner som Google eller Bing. Ved hver søgning dukker der en række hjemmesider op, som er søgemaskinens bedste match til den pågældende søgning. Søgemaskinerne vurderer hvilke landingpages som skal vises ud fra en algoritme.
Med søgemaskineoptimering går man ind og optimere den enkelte side, så den scorer højt på de parametre som algoritmen vægter, så man kan komme til at ranke højt i søgeresultaterne.
Det at ligge højt i søgeresultaterne har en meget stor værdi for virksomheder, og der investeres derfor også løbende mange penge i SEO, da det kan betale sig for virksomhederne.
Hvordan kan jeg ranke højt i søgeresultaterne?
Alle vil gerne ligge højt i Google søgeresultater, i hvert fald i Danmark, hvor Google nærmest har monopol på søgninger. Der er dog rigtig mange faktorer som spiller ind, faktisk mere end 200.
De mange faktorer kan dog inddeles i tre grupper
Teknisk SEO
Rette indhold på siden i den rigtige kvalitet
Off-page SEO