Hvad er stenalderkost?

0
57
stenalderkost

Som navnet antyder, så er stenalderkost en diæt/kost, som ligner den mennesket i stenalderen spiste. Stenalderkost omtales også som paleo, hvilket betyder ”fra for-historisk tid”.

Vores krop og selve fordøjelsessystemet i mennesket fungerer på samme måde som i stenalderen, men i dagens Danmark, er forarbejdet mad blevet en stol del af manges kost, hvor man i mange tilfælde ikke får helt den næring, og de bakterier som er vigtige for at fordøjelsessystemet bliver holdt “i form”.

Mange af de varer som er på hylderne i supermarkederne, de er fuld af tilsætningsstoffer mm. Mange vælger disse løsninger, da det ofte er lettere i en travl hverdag, og mange får derfor nogle usunde spisevaner.

Hvad er principperne bag stenalderkost?

Med stenalderkost så får man en kost som errig på protein og fedt, og man undgår at få forarbejdede fødevarer.

Med Paleo kost er protein og fedt grundelementerne, og kulhydrat, stivelse og sukker indtages kun i et minimum. Vitaminer og mineraler kommer fra indtagelsen af grønsager, bær og nødder.

Mange mener, at stenalderkost ikke skal betragtes som en normal kostplan, men mere en livsfilosofi. De fleste kostplaner tager udgangspunkt i, at følge udvalgte opskrifter i en givet periode for at opnå et vægttab. Her forsøger stenalderkost i stedet for, at fokusere mere på at skabe et bedre helbred og større personligt overskud igennem kosten. Selve vægttabet opstår ved, at langt de fleste folk bliver ved med at følge principperne i stenalderkost på længere sigt og derved opnås en naturlig og sund diæt.

Med en levevis baseret på stenalderkost optimerer du muligheden for, at vælge gode råvarer som findes i naturen. Kød er bestemt et af hovedelementerne i stenalderkost, da kød er en solid kilde til protein. Der er dog stor forskel på kvaliteten af det kød vi spiser i dag, i forhold til i stenalderen.

I supermarkedet er meget kød tilsat mere fedt og flere tilsætningsstoffer, hvilket betyder at det er vigtigt at du er opmærksom på kødets kvalitet. Andet kød med højt proteinindhold kan blandt andet være fisk, kylling eller kalkun.

Findes der rigtige og forkerte spisevaner?

Dette spørgsmål kan dukke op hos mange mennesker på baggrund af de mange sundhedsbudskaber du dagligt bliver konfronteret med. Det er vigtigt, at du mærker efter og sorterer i hvilke ting og råd, du kan bruge og overskue at ændre på.

På den måde kan du bedre fastholde motivationen således at du ikke falder tilbage i gamle og trygge vaner. Det at ændre livsstil kan i første omgang blot handle om at fokusere på små elementer over længere tid.

Stenalderkost behøver som beskrevet ikke ses som en kur, men i højere grad skal det ses som en livsstilsændring, hvor du udfordrer dine daglige rutiner. Disse rutiner kan eksempelvis være forbundet med en tilbøjelighed til, at vælge de samme råvarer gang på gang og dermed også lave de samme retter gang på gang.

Stenalderkost som kur eller ny livsstil?

Der findes mange meninger omkring stenalderkost. Hvorvidt du skal se det som en decideret kur eller blot en ny levevis, er helt op til dig. Hver dag bliver vi alle mindet om, at vi helst skal leve på en bestemt måde og spise noget bestemt for at finde den gyldne vej til sundhed. Men så enkelt er det ikke – og måske heldigvis da.

For at opsummere principperne omkring stenalderkost:

  • Ingen forarbejdede fødevarer.
  • En naturlig levevis.
  • Fokus på protein og fedt.
  • Intet kulhydrat, stivelse og sukker.
  • Ingen udsving i blodsukkeret pga. mindsket sukkerindtag.
  • Mere overskud og en krop der vil føle sig tilpas.

Ved at vælge råvarer som indgår i stenalderkosten kan du sammensætte en lang række skønne retter. Der findes masser af inspiration på internettet og selvom det i begydelsen kan være udfordrende, at skulle vælge de helt korrekte råvarer, så finder du hurtigt ud af, hvordan du får omdannet dine yndlingsretter til at følge stenalderkostens tankegang.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here