Hvad er HIIT

0
22
HIIT

HIIT, høj intensiv interval træning, er en super effektiv træningsform, hvor du på kort tid får pulsen højt op samtidig med at du kan opnå god form og bedre forbrænding.

Det kan ofte være svært, at finde tid til træning i en i forvejen ofte travl og presset hverdag. Med den effektive HIIT-træning vil du dog opleve, at træning sagtens kan gennemføres på kort tid og samtidig være utrolig effektivt på grund af den høje intensitet. Netop intensiteten af træningen er vigtigt i forbindelse med din forbrænding og grundstenen i HIIT-træning.

I denne artikel vil jeg fortælle dig hvorfor du bør prøve HIIT og hvordan du kommer i gang, uanset om du går i et fitnesscenter eller træner hjemmefra.

Hellere fokus på høj intensitet i din træning

Det har før været diskuteret, hvorvidt konditionstræning med lav intensitet var mere effektivt til at forbrænde fedt, da man procentvis forbrænder en større mængde kalorier fra fedt end fra kulhydrat. Efterfølgende har det dog vist sig, at det ikke er den hele sandhed. Det er i stedet vigtigt, at rette fokus mod den samlede mængde forbrændt fedt. Jo højere intensitet du træner ved, desto flere kalorier forbrænder du pr. minut. Dette er en af årsagerne til, at HIIT er en effektiv træningsmetode, hvis du gerne vil booste din forbrænding.

Ønsker du at påvirke din fedtprocent mest muligt, er det utrolig effektivt at kombinere din konditionstræning med styrketræning. Ved at inddrage styrketræning og gøre det til en fast del af din træningsplan kan du bibeholde din muskelmasse og derved opretholde et højere stofskifte.

Prøv HIIT derhjemme eller på et hold i fitnesscenteret

Flere fitnesscentre tilbyder HIIT-træning i mange udgaver, hvor de markedsfører sig på træningens korte varighed, høje intensitet samt koblingen mellem intervallerne der skifter mellem puls og styrke. Du vil opleve forskellige betegnelser for disse HIIT hold i træningscentrene rundt om i landet, hvor du bl.a. vil støde på holdene under betegnelsen H.I.T eller GRIT.

Du kan bruge HIIT træningsformen hjemme hos dig selv på de dage, hvor du ikke har tid til en løbetur eller en længere træningssession i fitnesscenteret. Her kan du forholdsvis hurtigt køre et HIIT-træningsprogram på 10 eller 20 minutter igennem.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here